Наш метод Аудіотерапії

Наш метод Аудіотерапії у відновнлюваной медицині та реабілітації, фізіотерапії, психотерапії, педагогічній, дефектологічній та логопедичній практики


Аудіотерапію що пропонуємо ми може буті використаний у відновнлюваной медицині та реабілітації, фізіотерапії, психотерапії, педагогічній, дефектологічній та логопедичній практики: 

  • у педагогічній практиці в загальноосвітніх дошкільних та шкільних навчальних закладах, з метою розвиткумовлення, вищих психічних функцій,збереження емоційно-вольової сфери, покращення результатів навчання таз метою подолання стресу, що є наслідком перевантаження нервової системи учня;
  • у педагогічній практиці в спеціальнихдошкільних та шкільних навчальних закладах, з метою розвитку та корекціївищих психічних функцій,порушень емоційно-вольової сфери, покращення результатів навчання таз метою подолання порушень нервової системита стресу, що є наслідкомперевантаження нервової системи учня;
  • у реабілітаційних центрахта інклюзивно – ресурсних центрахз метою корекції мовлення, рухових навичок, сенсорної інтеграції,розвитку вищих психічних функцій, подолання порушень емоційно – вольової сфери, формуванні соціальних та комунікативних навичок, 
  • у логопедичній та дефектологічній практиці з метою корегування розладів слуху, мови, моторно-рухових функцій та інші; 
  • у психологічній та психотерапевтичній практиці з метою подолання депресивних станів,наслідків стресу, лікуванні фобій, психосоматичних проявів, порушень сну та змінах у психоемоційній сфері зокремапід час гормональних перебудову жінок;прилікуванні нав`язливих станів та залежностей; 
  • у геронтології з метою покращення результатів лікування літніх людей із деменцією;
  • у реабілітаційній практиці при відновленні людей після інсультів та травм;
  • у медичній практиці при проведенні профілактичних заходів, лікуванні гострих і хронічних станів та хворобз метою покращення медикаментозного лікування та прискорення процесу одуження пацієнта;
  • у лінгвістичній практиці для стимулювання мовних зон кори головного мозку, внаслідок чого мозок починає сприймати іноземну мову як рідну, що покращує вивчення іноземної мови в будь-якому віці, процес іде без зусиль та автоматично.


Метод аудиотерапії, що пропонується, полягає у обробці звукових доріжок із включенням частин, що формують бінауральне биття ритмів органів здорової людини.Для формування аудіодоріжок використовуються класичні музичні твори, звуки окремих музичних інструментів, звуки живої та неживої природи. Звукові, музичні та шумові сигнали, проходять попередню комп’ютерну обробку в залежності від напрямку впливу у певнійпослідовності комбінації фільтрів та ефектів. Включення високочастотних компонентів частково подібні до загальновідомого методааудиотерапії запропонованого у 1958 році французьким отоларингологом Альфредом Томатісом. Звукові доріжки оброблюються у діапазоні частот від 1 Гц до 20 кГц. Важливим є те, що під час оброблення музичних та звукових доріжок використовується не лише діапазон високих частот, що потрапляютьдо головного мозку під час прослухування оброблених музичних або звукових композиції, а й низькі частоти від 1 Гц до 70 Гц, що включаються до композицій у вигляді бінаурального шуму. Таке включення низьких частот надає можливість не лише заряджати енергією головний мозок та активізувати його діяльність, а й цілеспрямовано впливати на окремі органи, або системи органів. Звуковий, музичний та шумовий контент впливає безпосередньо на різні зони головного мозку та на окремі органи або системи органів, завдяки цьому, регулюютьсятанормалізуються психо-фізиологічні процеси в організмі людини.

Метод аудиотерапії, що пропонується, має подібні компоненти до нейрофізіологічного методу Альфреда Томатіса, якій довів, що звук здатний розвивати і заміщати пошкоджені клітини мозку. Завдяки подачі звуку через кістку в скроневі відділи головного мозку активізуються мовні і моторні центри кори і підкіркових структур, що відповідають за сприйняття і відтворення мовних і немовних звуків, шумів, ритмів, стабілізується психо-емоційний стан, зменшується больовий синдром. 

«Метод Томатіса» - це особлива система аудіотренувань,мета якоїпокращення здібності головного мозку отримувати та обробляти слухову інформацію, що передається.Слухова система повинна працювати, створюючи перцептивні контрасти, що основані на тембрі та інтенсивності акустичних повідомлень. Тренування ціх здібностей і є основою аудиотренувань за методом Альфреда Томатіса. 

Даний принцип був визнаний науковим співтовариством як «Ефект Томатиса»(«Tomatis Effect»). У 1958 Альфред Томатіс представив своє перше Електронне вухо на Загальної виставці в Брюсселі, та отримав золоту медаль за наукове дослідження. Доктор Томатіс стверджував, що головному мозку постійно необхідно стискатися з несподіванками, щоб залишатися активним. Мозок людини дуже чуттєвий до будь-яких змін, які він не в змозі передбачити. Він приділяє цьому особливу увагу і намагається аналізувати ці несподівані явища, щоб краще їх зрозуміти і прогнозувати. Таким чином, мозок розвиває механізми виявлення змін, які важливі для кращого засвоєння інформації. При нестачі уваги він не в змозі правильно засвоювати дані зміни. Проблеми з увагою зустрічаються як у дітей, так і у дорослих. Недолік уваги може вагомо впливатина безліч таких когнітивних і мовних функцій, як мова, пам'ять, логіка, прийняття рішень і, навіть, пересування в просторі.

Завдяки ефекту спеціально налаштованих звукових контрастів, Метод Tomatis допомагає мозку розвивати механізми виявлення змін і допомагає, також, краще фіксувати свою увагу. У внутрішньому вусі стимуляцією мозку відає, в основному, «кохлео». Цей орган сприймає навколишні звуки і трансформує їх у нейронні сигнали. При цьому выдбувається «зарядження кори головного мозку».Таким чином, кохлео грає найважливішу роль у функціонуванні мозку, оскільки вона є основним джерелом енергетики. Іншими словами, звуки потрібні для розвитку особистості. Однак не всі звуки однаково важливі мозку! Чим більше в музиці високих частот, тим більше буде задіяна кохлео і стимуляція буде більш ефективною. Так Метод Tomatis функціонує, за допомогою системи електронного чергування, яке полегшує передачу високих звуків. Завданням є дозволити мозку приділяти цьому особливу увагу і, відповідно, більш активно стимулювати його.

Слухові тренування по методу Томатиса спрямовані на те, щоб навчити мозок сприймати слухову інформацію ефективніше, організовано і збалансовано. Заняття призначаються дітям з порушеннями усного та писемного мовлення, порушеннями уваги, порушеннями аутистичного спектру. Тренування застосовуються не тільки в роботі з дітьми. Цей метод використовують оперні співаки, які хочуть поліпшити свої вокальні можливості, а також дорослі, які вивчають іноземні мови.

Метод зручний тим, що не вимагає ніяких зусиль. Людинав навушниках слухає музику. Спеціальний пристрій - «електронне вухо» - дозволяє модифікувати звуки музики за допомогою спеціальних фільтрів. Зі звичайного звуку по черзі «вирізаються» то високочастотні, то низькочастотні компоненти. Людиначує музику через навушники, крім цього, звук передається за допомогою спеціального вібропристрою – кісткової провідності, щоприкріплюєтьсядо навушників. Завдяки кісткової провідності звук потрапляє прямо у внутрішнє вухо. Так внутрішнє вухо готується до сприйняття звуку, що передається через зовнішнє вухо і барабанну перетинку. При прослуховуванні музики ці зміни практично непомітні. Але коли людина слухає такий запис, м'язи його середнього вуха тренуються шляхом почергового напруження і розслаблення. При цьому можна займатися будь-якою спокійною справою. Для тренувань використовуються записи музики Моцарта і григоріанських співів. Також використовуються записи материнського голосу. 

При великому потенціалі метода Томатис є недосконалість у його використанні. Обладнання для проведення тренувань є у вільному продажу, але придбати його та використовувати може лише фахівець, що пройшов спеціальне навчання. Коштує обладнання та навчання, що складається з 4 рівнів, дуже дорого. Навчання проводить лише офіційний представник Tomatis, якій, у переважній більшості, приїжджає з Франції.Враховуючи шлях отримання сертифікату на використання обладнання та цінусамого обладнання, цей метод не є доступним великоїкількості людей, що потребують його. Ціна на проведення тренувань дуже велика. Розташування центрів отримання послуг за методом Томатіс обмежене. Часто для проведення тренувань потрібно записатися у чергу, приїхати до іншого міста або у незручний район міста. Тренування проводяться по 2 години на день 6 днів на тиждень. Один курс прослуховування складає близько 30 годин. У цей час пацієнту потрібно оплатити процедуру, проїзд до іншого міста або районуміста, проживання та харчування. Тому, для більшості отримання необхідної процедури стає неможливим. 

Метод аудиотренувань, що пропонується, є значно нижчим у ціновому діапазоні, що робить його більш доступним у порівнянн з методом А. Томатіса. Використовувати його можна у домашніх умовах або в будь-якому місці, де проводяться відповідні процедури. Для прослуховування необхідно розміститися у комфортному та затишному місці, включити аудіо доріжку та за допомогою звичайних, або спеціально розроблених навушників, щозабезпечують повітряну і кісткову провідність звуків, прослуховувати записи. Прослуховування аудиодоріжок на спеціальному обладнанні значно підвищує ефект аудиотренувань. Також важливим є те, що у порівнянні з діапазоном частот від 750 Гц до 8000 Гц, який використовується у методі А.Томатіса, ми використовуємо частоті від 1Гцдо 20кГц, що значно розширює діапазон впливу на організм людини, на його психофізичний стан та надає можливості точково впливати на стан певного органа, що потребує корекції або лікування. Також, існує можливість розробки індивідуальної програми комплексного впливу на заявлену пацієнтом проблему, до якої входить тестування за допомогою метода кольоротерапії, розробка індивідуальної програми з аудиотренування та кольоротерапії. 

 

Умови проведення аудиотренування

Прослуховування може відбуватисяза допомогою звичайних навушників. Але ми рекомендуємо використовувати спеціальні високоякісні навушники, гарантовано здатні відтворювати весь діапазон частот, які використані при створенні аудиодоріжок і якісно передавати звук по двом каналам. 

Дорослим рекомендується прослуховувати музичні треки з закритими очима, тому що "вимикання" зорового аналізатора значно підсилює, загострює слухове сприйняття.

Використання аудіодоріжок, особливо для дітей, потребує обов`язкового звернення до лікаря за консультацією. Використання музичних творів з бінауральними шумами для дітей молодше 3 років заборонено.

Під час прослуховування композиційдозволяється малювати, ліпити, грати в настільні ігри та іграшки.Не можна грати в комп'ютерні ігри, використовувати гаджетиі дивитисятелевізор. Необхідно вимкнути звук на телефоні тому, що включений звуковий сигнал змушує головний мозок підсвідомо чекатина дзвінок або повідомлення, що значно знижує ефективність процедури. 

Обов’язковою умовою використання методадотримання чіткого графіку прослуховування:щодня, в один і той же час. При нерегулярному застосуванні ефективність процедури значно знижується. Проводити сеанс рекомендується не раніше ніж через 1-2 години після щільного прийому їжі, не пізніше, ніж за 2 години до нічного сну. Не рекомендується приймати їжу або пити під час прослуховування.

Сідатиза кермо автомобіля таробіти щось, що вимагає концентрації уваги та чіткості розумових операцій і фізичних дій, мінімум через одну годину після прослуховування звукових доріжок.


Використання метода має ряд противопоказань:

  • Епіактівності головного мозку. Епілепсія.
  • Серйозні відхилення артеріального тиску від норми.
  • Гострі стани, в тому числі з невідомою етіологією.
  • Загальний важкий клінічний стан.
  • Пухлинні захворювання головного мозку.
  • Кісти головного мозку (тільки після консультації з лікарем).
  • Неадекватність психічних реакцій.
  • Аневризми різної локалізації.
  • Введення нових препаратів, проходження процедур спрямованих на стимуляцію кори головного мозку: мікрополярізаціі, БАК (не рекомендується під час процедур і мінімум два тижні після).
  • Тяжкі інфекційно-запальні процеси.
  • Запальні процеси ЛОР-органів.
  • Застуда, ГРВІ, грип.
  • Наявність кохлеарного імплантату.


Ще один метод, що має схожі параметри, метод InTime, що розроблено компанієюAdvanced Brain Technologies. Є альтернативою методики Tomatis, на відміну від якої не протипоказаний при епілепсії і явищах епілептичної активності на ЕЕГ, дозволяє поєднанняз методом транскраніальної мікрополярізаціі і іншими методами.

Метод inTime (Вчасно) - програма слуховий терапії, спрямована на виховання почуття ритму, навичок спілкування, вміння організовувати думки і рухи в часі. Призначається дітям і підліткам з метою мовного розвитку, підвищення розумових здібностей і реабілітації, а дорослим при зниженні уваги тапрацездатності. Як і заняття по методу А. Томатиса, цей тренінг передбачає використання музики. Але в InTime використовується не тільки стимуляція звуками різної частоти, а й стимуляція ритмом. При цьому найбільш важливою і дієвою частиною тренінгу є вправи, які передбачають узгодження прослуховує ритмів з рухами. Головним аспектом музичного твору виступає ритм. Формуючи почуття ритму шляхом слухання ритмічних музичних композицій, програма inTime виступає методом гармонізації роботи головного мозку. Слухова терапія Інтайм також корисна дітям, які страждають на епілепсію. Це важливо, оскільки таким пацієнтам дозволяється далеко не кожен метод стимуляції ЦНС.Музика, яку використовує цей метод,проходитьспеціальну психоакустичну модифікацію. На відміну від інших нейроакустіческіх методів, для яких використовуються вже існуючі музичні твори, музика для inTime створюється спеціально. У записі незвичайною музики inTime використано понад 100 перкусійних інструментів народів світу. Серед них - східноафриканські мембранофони, індійські дзвіночки, південноіндійських барабани з глини, гімалайські співаючі чаші, в'єтнамські дерев'яні жаби-тріскачки, іспанські кастаньєти. Звуковий матеріал прослуховується за допомогою мультисенсорной аудіосистеми Waves ™ і спеціальних навушників, що забезпечують повітряну і кісткову провідність звуків. 

Програма inTime створена експертами американської компанії ABT. У створенні брали участь музикант і композитор Начо Аріманом, терапевт Шейла Аллен і засновник ABT Алекс Доман. Вперше метод представили в 2014 році. 

Слухова терапія Інтайм поєднує три фактори впливу: стимуляцію звуками певних частот і стимуляцію за допомогою ритму, а також рухливі ігри.Кожне заняття починаєтьсяз прослуховування 9-хвилинної музичної композиції inTime - і цим же завершуєтьсязаняття. Слухове сприйняття музики inTime відбувається через запатентовану апаратуру. Це мультисенсорная аудіосистема Waves і навушники з функцією кісткової провідності звукових хвиль. Після прослуховування музичної композиції на прохання тренера необхідно виконати конкретні ритмічні вправи із використаннямголосу, рухів тіла і грина барабані. Мембрана барабана налаштована таким чином, що при ударах калаталом видає звуки низької частоти 99 Гц.


Метод Інтайм використовується при роботі з дітьми та дорослими при наявності наступних порушень та захворювань:

  • синдром дефіциту уваги з гіперактивністю;
  • помірні когнітивні порушення;
  • аутізм;
  • тревожність;
  • погана здатність до навчання;
  • затримка розвитку, в тому числі мовного;
  • деменція;
  • депресія;
  • діслексія (порушення мови);
  • порушення координації;
  • діспраксія (порушення спритності, порушення набуття вмінь, наприклад писати ...);
  • інсульт;
  • хвороба Альцгеймера та інші.


Метод спрямований на налагодження правильної взаємодії нервової системи, як складної ритмічної діяльності, що передбачає синхронізовану взаємодію між різними частинами головного мозку. Але цей метод має деякі недосконалості у її застосуванні. По- перше програма складається лише індивідуально. Потребує обов’язкового відвідання спеціального закладу, який має необхідне обладнання та сертифікованого фахівця з тренувань.При складанні програми, в залежності від завдань тренінгу, вибирається один з декількох протоколів тренувань, створюється індивідуальний план і перелік рухово-ритмічних ігор з урахуванням вікових особливостей пацієнта. Курс передбачає щоденні заняття, не менше 5 днів на тиждень. Тривалість курсу 16 днів. Такі умови та графік проведення занять ускладнюють процес отримання процедури та значно збільшує ціну на отримання послуги. Також метод дає можливість впливати на загальний стан ритмічних рухів та функціонування головного мозку, але не дає можливості працювати над конкретним захворюванням або станом. 


Автори: Чернова Ирина, Иванников Алексей.